ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Friday, January 13, 2012

Kekuasaan Tuhan !! Bayi Ini Lahir Dengan Organ Diluar Badan Tetapi Masih Hidup !!



Bayi Texas kecil yang dilahirkan dengan beberapa organ-organ di luar tubuhnya pulih di hospital selepas menjalani pembedahan untuk membetulkan keadaan yang jarang berlaku, kedua ibu bapanya memberitahu ABC News.



Little Hayes Davis dilahirkan di Houston pada 25 Mac dengan kecacatan yang jarang dikenali sebagai omphalocele, di mana usus janin dan organ-organ lain berkembang di dalam karung nipis di luar perut bayi.


Mom Kelly Davis memberitahu ABC bahawa doktor memberitahunya tentang keadaan, yang afflicts salah satu daripada setiap 10,000 bayi, semasa ultrasound kira-kira tiga bulan ke dalam kehamilannya.


"Sebaik sahaja kita mendengar perkataan 'omphalocele,' ia adalah dunia kita," Texas berusia 29 tahun itu.


Doktor beliau pada Kanak-kanak Memorial Hermann Hospital berkata bayi Hayes bernasib baik kerana dia tidak mempunyai kecacatan jantung atau masalah-masalah lain yang sering dikaitkan dengan omphalocele.


Tetapi bonjol organ adalah lebih besar daripada kebanyakan, dan Hayes bayi terlalu kecil untuk beroperasi pada segera, kata doktor.


Setelah menunjukkan bagaimana untuk menjaga keadaan, Kelly dan suaminya Cody mampu untuk membawa pulang bayi yang baru lahir, manakala doktor berharap kanak-kanak itu akan membesar untuk membangunkan tisu yang mencukupi untuk menampung organ-organ semasa prosedur.


"Pembedahan sentiasa mempunyai risiko yang terlibat," Dr. Kuojen Tsao, profesor pembedahan pediatrik di Universiti Texas Health Science Center di Houston, memberitahu ABC.


"Kami mahu cuba dan kembali untuk melakukan hanya salah satu pembedahan untuk membetulkan keadaan. Setiap kali anda pergi semula, ada risiko mencederakan usus dan hati, kehilangan darah, dan kemudian bayi yang berlaku di bawah dengan anestesia, "kata Tsao.


"Kami digambarkan jika kita boleh melakukannya sekali untuk memperbaiki masalah tersebut, kita mengurangkan jumlah risiko."


Kelly Davis menghabiskan masa sembilan bulan yang mendokumenkan kemajuan kanak-kanak lelaki di blog beliau, "Wahai Bayi," sebelum Hayes akhirnya pergi di bawah pisau Jumaat lepas.


Davis berkata pembedahan berjalan dengan sempurna, "walaupun pemulihan Hayes 'mengalami kemunduran pada petang Ahad apabila paru-paru kiri runtuh, mengikut ke blog ibunya.


Pada hari Selasa malam, Kelly menulis bahawa doktor telah berjaya menyelesaikan masalah dan Hayes bernafas okay, walaupun "paru-paru masih cantik junky."


Lebih penting lagi, Kelly menulis, dia dapat memegang khazanah sedikit untuk kali pertama sejak pembedahan itu.


"Saya dapat memegang budak manis saya untuk beberapa minit meriah. Oh, bagaimana saya mengasihi orang-orang beberapa minit, "tulisnya.

No comments:

Advertisement