ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Wednesday, October 5, 2011

Gemparrr, Taj Mahal Akan Runtuh 5 Tahun Lagi !!




Taj Mahal akan runtuh dalam tempoh lima tahun kecuali tindakan segera diambil untuk menyokong asas-asas, berkempen telah memberi amaran.
Makam marmar yang berusia 358 tahun adalah tarikan pelancongan yang paling terkenal di India, menjadikan empat juta pengunjung setahun ke bandar utara Agra.

Tetapi sungai yang penting untuk survival yang sedang rosak oleh pencemaran, industri dan pembasmian hutan .
Kempen percaya asas telah menjadi rapuh dan berpecah belah. 
Retak muncul tahun lepas di bahagian-bahagian kubur itu, dan empat menara yang mengelilingi tugu menunjukkan tanda-tanda menyengetkan.
Taj Mahal dibina oleh Maharaja Mogul, Shah Jahan, yang berduka cita dengan kematian isterinya, Mumtaz Mahal ketika melahirkan anak.
Imej romantis telah menarik bintang filem dan royalti, termasuk Puteri Diana, yang bergambar di hadapan bangunan selepas pecahan perkahwinannya dengan Putera Charles.
Sekumpulan kempen sejarah, alam sekitar dan ahli-ahli politik berkata bahawa masa sedang berjalan untuk mencegah 'krisis menjulang' .




Ramshankar Katheria, Ahli Parlimen Agra yang mengetuai kempen, berkata: "Jika krisis ini tidak ditangani pada kedudukan perang, Taj Mahal akan gua di antara dua dan lima tahun. 


Tertanya-tanya senibina dunia kehilangan bersinar, dan jika ini berterusan menara juga boleh runtuh sejak asas kayu - di bawahnya beberapa telaga-telaga - reput disebabkan oleh kekurangan air.


'Tiada siapa yang telah dibenarkan untuk pergi kepada asas-asas untuk tiga dekad yang lalu. Jika semuanya baik, apa yang telah mereka dapat sembunyikan? '


Profesor Ram Nath, seorang ahli sejarah yang merupakan salah satu daripada pihak berkuasa terkemuka di dunia pada Taj, berkata: 'Taj berdiri di pinggir Yamuna sungai yang kini telah kering. 
'Ini tidak pernah dijangkakan oleh pembina. Sungai adalah satu unsur reka bentuk seni bina dan jika sungai itu mati, Taj tidak boleh hidup. '




Sungai Yamuna telah menjadi mangsa kepada pertumbuhan yang melambung tinggi di India. 
Sebilangan besar perniagaan mengambil air dari hulu Yamuna Taj. 


Pencemaran telah meningkat sebagai pokok telah ditebang untuk memberi laluan kepada jalan-jalan baru. 
Pokok-pokok juga dilindungi bandar dari kesan terburuk ribut debu biasa yang kini bertiup lebih Taj tanpa halangan.


Encik Katheria berkata: 'Taj telah menyelubungi oleh tabir debu untuk beberapa tahun yang lalu. 
'Setiap tahun, paras air turun dengan lima kaki, meningkatkan kebimbangan menjadikan seluruh kawasan tandus. 


Selain itu, terdapat kekurangan air minuman di Agra. Kira-kira 70 peratus penduduk adalah minum air yang jahat, dan akibatnya mengalami beberapa bahaya kesihatan. '


Taj dibina di atas platform yang dibangkitkan di atas sebuah bukit, yang berdasarkan bawahnya telaga. 
Empat menara tinggi 40 kaki kira-kira platform, dan direka bentuk untuk sengetkan sedikit keluar, untuk mengelakkan mereka terhempas di atas kubur dalam gempa bumi. 


Encik Katheria berkata sekitar £ 71million diperlukan untuk membina sebuah bendungan di sungai. 
Kempen alam sekitar juga percaya kempen penanaman pokok dan paip air boleh memperbaiki keadaan. 
Tahap tenggelam air juga menjejaskan modal India, New Delhi, yang berisiko mengalami kekurangan air. 
Kerajaan India telah menubuhkan badan untuk menangani pemeliharaan Taj Mahal. 


Pegawai-pegawai yang berkaitan dengan lapan projek itu berkata kerajaan negeri dan negara kini bekerja bersama-sama untuk menangani isu ini. 


BB Awasthi, pegawai serantau Lembaga Kawalan Pencemaran Uttar Pradesh, berkata: "Projek-projek ini telah diadakan sejak tahun 2003 kerana ketiadaan dana. 


Beliau berkata beliau menjangka projek-projek yang akan menerima rawatan keutamaan '.

No comments:

Advertisement