ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Saturday, October 1, 2011

136 Berjaya Diselamatkan Dari Jadi Mangsa Penyeludupan Haram !!


Kuala Lumpur - Polis Malaysia menyelamatkan 136 orang dipercayai menjadi mangsa penyeludupan manusia dalam tempoh lapan bulan pertama tahun ini, akhbar melaporkan pada hari Jumaat. 


Mangsa-mangsa yang didakwa, 71 lelaki, 40 wanita dan 25 kanak-kanak, telah diselamatkan berikutan
53 serbuan dari Januari hingga Ogos, kata Mahmood Adam, Kementerian Dalam Negeri Setiausaha Agung, menurut akhbar The Star. 


Warga Myanmar yang dibuat jumlah tertinggi mangsa pada 41, diikuti oleh Pakistan pada 31, 27 Indonesia dan 10 warga India. 


Antara mangsa-mangsa yang dikatakan telah juga rakyat Malaysia, warga Filipina, Thailand, warganegara Vietnam, Kemboja dan China, katanya. 


Mahmood berkata, pegawai imigresen, polis dan pegawai jabatan buruh menjalankan serbuan yang juga mengakibatkan penangkapan 55 rakyat Malaysia, lima warga Myanmar, empat Indonesia, dua orang Cina, satu Thai dan seorang India negara bagi pengedaran yang disyaki. 


Sebanyak 41% daripada kes-kes yang melibatkan eksploitasi seks, manakala yang lain melibatkan buruh paksa, bayi untuk dijual sindiket dan eksploitasi visa, kata laporan itu. 


Malaysia terutamanya destinasi dan pusat transit penyeludupan manusia, dan dalam tahun-tahun kebelakangan ini telah ada tuduhan bahawa kerajaan melakukan sedikit untuk membanteras jenayah dan menyediakan perlindungan untuk mangsa. 

No comments:

Advertisement