ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Thursday, July 12, 2012

[video] Ikan Terbang Mengganas Di Dakota Selatan !!






Hari ini, populasi Ikan Kap Perak di South Dakota adalah di luar kawalan, hanya kerana ia adalah di bahagian-bahagian sungai Mississippi dan Missouri. KELOLAND TV Berita di Sioux Falls, SD, menawarkan butir-butir dalam laporan video yang luar biasa ini menunjukkan bagaimana pelayar yang tidak dapat mengelakkan dari kemarahan ikan2 ini. Malah, terdapat satu ikan Kap Perak itu melompat terus ke dalam baldi nelayan di Sungai James.


Ikan2 ini juga merupakan baka yang agak lucu, ia juga dikatakan akan mudah takut dengan bunyi bot , menyebabkan mereka untuk melompat 8-10 kaki keluar daripada air, dan kerapkali ke dalam bot, seperti dalam video di atas.


Pemerhatian terhadap ikan Kap Perak di South Dakota kadang kala agak kecil bilangannya, tetapi populasi mereka "meningkat secara beransur-ansur."


"Sekarang ia adalah satu perkara biasa setiap hari dapat melihat berpuluh-puluh atau beratus-ratus ikan ini melompat," South Dakota Game, Ikan dan Jabatan Taman biologi Sam Stukel kepada Berita TV KELOLAND.


"Kita mungkin tidak boleh melihat kesan yang besar kepada peningkatan ikan dan spesies lain, tetapi ia boleh menjadi bencana yang besar jika jumlah ikan2 Kap ini meningkat."


Kesan negatif yang berpotensi inilah menyebabkan pihak Kongres memberi tanggungjawab ini kepada Stop Invasive Species Act minggu lepas dalam usaha untuk merangka pelan untuk mencegah Ikan kap Asia daripada sampai ke Great Lakes.


source

No comments:

Advertisement