ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Saturday, October 1, 2011

Miami - Pesalah Boleh Memilih Untuk Ke Gereja Atau Penjara


Miami - Pihak berkuasa di selatan Amerika Syarikat di negeri Alabama sedang mempelajari bagaimana cara untuk melaksanakan cadangan satu bandar ini untuk kali pertama, pesalah bukan ganas untuk memilih antara gereja atau penjara.



Simpan semula program Komuniti kami, atau Operasi ROC, yang dilancarkan oleh pihak polis di bandar Bay Minette, yang sedang dalam kajian semula undang-undang.


Ia akan menawarkan orang yang disabitkan atas salah laku masa pertama pilihan untuk menghadiri gereja sekali seminggu selama setahun dan membincangkan perkhidmatan gereja atau pergi ke penjara dan membayar denda.


Kehadiran gereja akan dipantau oleh pihak polis dan pihak berkuasa tempatan lain.


Tetapi Kesatuan Kebebasan Sivil Amerika, kumpulan hak, berkata cadangan itu "flagrantly" melanggar kedua-dua negeri dan perlembagaan persekutuan mengenai pemisahan gereja dan negara.


Dalam surat yang dihantar kepada pemimpin-pemimpin bandar yang menuntut akhir serta-merta kepada program, ACLU, Alabama cawangan juga diminta rekod awam kepada pembangunan dan pembentukan cadangan.


"Ia baik untuk mendengar mereka melambat-lambatkan pelaksanaan," Alabama ACLU Pengarah Eksekutif Olivia Turner berkata dalam satu kenyataan selepas Ketua Polis, Michael Rowland berkata program itu akan tertangguh beberapa minggu manakala di bawah kajian semula.


Bandar raya ini juga merancang untuk meminta Alabama peguam untuk mengkaji semula inisiatif.


Setakat ini, 56 gereja-gereja yang telah menyatakan sokongan, mengikut Rowland, yang mengatakan ada sokongan orang ramai "hangat" bagi rancangan itu.


Rowland berkata program itu boleh membantu memulihkan beberapa pesalah dengan memberi mereka sumber dan alternatif kepada jenayah.

No comments:

Advertisement