ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Saturday, October 1, 2011

17 Terbunuh Dan Puluhan Cedera Semasa Menghadiri Upacara Pengebumian !!


Sebuah bom kereta telah membunuh sekurang-kurangnya 17 orang dan berpuluh-puluh cedera lebih pada pengebumian berhampiran bandar Iraq Hilla.


Letupan itu berlaku pada kira-kira 17:30 (14:30 GMT) di luar masjid Nabi Ayub Syiah di bandar al-Khafaji, pegawai keselamatan kepada AFP.



Hilla, kira-kira 100km (60 batu) selatan Baghdad, adalah bagi laluan untuk jemaah melawat tapak suci Syiah di selatan.


Keganasan di Iraq telah menurun sejak kemuncaknya pada tahun 2006 dan 2007, tetapi serangan terus.


Letupan itu melanda orang yang berkabung yang telah berkumpul di pengebumian seorang sheikh tempatan, kata saksi, merosakkan kenderaan.


"Saya berdiri di sebelah yang satu lagi khemah pengebumian, dan tiba-tiba tempat itu bertukar menjadi neraka, semua saudara-mara saya telah ditebang dan badan-badan mereka telah dibakar," Haider Qahtan, 37, yang cedera dalam letupan itu, kepada Reuters agensi berita .


"Saya mendengar letupan itu, maka terkena kaca dari tingkap dan tangan saya adalah pendarahan teruk," kata Mohammed Ali yang berusia 42 tahun, yang berada di dalam masjid apabila bom melanda.


"Saya menyalahkan pasukan keselamatan bagi apa-apa pelanggaran yang mengerikan. Bagaimana perkara seperti ini boleh berlaku? Di mana mereka?" katanya.


Tidak ada kumpulan yang telah berkata ia dijalankan serangan itu tetapi militan Sunni kerap menyerang masjid-masjid dan kawasan kejiranan Syiah dalam usaha untuk mencetuskan ketegangan mazhab.


Speaker parlimen Osama al-Nujaifi mengutuk serangan itu tetapi menyalahkan kegagalan dalam "perkakas keselamatan".


Wartawan berkata serangan itu mungkin menimbulkan lebih banyak soalan mengenai keupayaan pasukan Iraq untuk mengambil alih kawalan keselamatan selepas tentera AS telah ditarik balik pada akhir tahun.


Dua minggu lalu, bom kereta meletup berhampiran sebuah restoran yang digunakan oleh pasukan keselamatan di kampung pinggir bandar Hilla al-Shumali, meninggalkan 15 mati.

No comments:

Advertisement