ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Friday, September 30, 2011

Setiap Jam Kita Melihat TV Akan Meningkatkan Risiko Penyakit Jantung !!



Setiap jam anda masukkan ke dalam menonton Piala Dunia di TV, risiko kematian daripada penyakit jantung meningkat sebanyak 7%, kata satu kajian baru.


Penyelidik British telah mendapati bahawa jika
purata empat jam televisyen hari dalam kajian itu telah dikurangkan kepada satu jam, maka 8% daripada kematian akibat penyakit jantung dapat dielakkan.


Hubungan antara TV dan penyakit jantung adalah masih kukuh walaupun kurang bersenam, kegemukan, diet dan tidak diambil kira.


Ini menunjukkan bahawa TV menonton bebas dikaitkan dengan penyakit jantung dan kesan yang tidak semata-mata kerana tidak aktif semasa menonton televisyen.


Yang dijalankan oleh Majlis Penyelidikan Perubatan, penyelidikan, telah mengkaji lebih daripada 13,000 lelaki dan wanita pertengahan umur yang sihat di Norfolk.


Dalam kajian 10 tahun, 373 daripada 13.197 peserta atau satu dalam 35 meninggal dunia daripada penyakit jantung.


Daripada kematian ini, 30 dapat dielakkan jika orang yang biasa menonton satu jam televisyen setiap hari dan bukannya empat.


"Badan kita tidak direka untuk duduk untuk tempoh masa yang lama dan kita harus sedar bahawa, seperti yang kita masukkan ke dalam TV-jam menonton Piala Dunia, risiko penyakit jantung mungkin meningkat," Telegraph memetik Dr Katrien Wijndaele, bersama pengarang kajian dari MRC, sebagai berkata.

Advertisement