ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Saturday, September 24, 2011

Sanggup Redah Api Demi Selamatkan Buku Sekolah !!


KUALA TERENGGANU – Ketika api marak membakar sebuah rumah di Kampung Bukit Tok Beng di sini semalam, seorang kanak-kanak sanggup membahayakan nyawanya untuk meredah api semata-mata ingin menyelamatkan buku dan pakaian sekolahnya.


Namun tindakan Muhammad Zamani Mansor, 10, murid tahun empat Sekolah Kebangsaan Komplek Gong Badak itu
dihalang anggota bomba dan jirannya.


Dia yang kelihatan tidak bermaya ditenangkan anggota bomba wanita yang bertugas ketika itu dan penduduk kampung.


Rumah dua tingkatnya yang dihuni tiga keluarga seramai 11 orang termasuk keluarga Muhammad Zamani musnah dalam dalam kebakaran kira-kira pukul 5 petang dan penghuninya tinggal sehelai sepinggang.


“Api kuat sangat masa hendak ambil buku sekolah. Macam mana hendak pergi sekolah esok sebab buku, baju sudah tiada. Saya takut cikgu marah,” katanya yang ditemui di tempat kejadian di sini, semalam.


Menurut, bapa saudara Muhammad Zamani, yang turut tinggal di rumah sama, Mat Su Ibrahim, 57, memberitahu api bermula dari sebuah bilik di tingkat atas yang disedarinya ketika naik untuk solat Asar.


“Saya terkejut apabila melihat api telah marak di sebuah bilik milik anak saudara yang jarang-jarang digunakan itu. Ketika kejadian, tujuh orang ada di dalam rumah itu namun hanya saya yang berada di tingkat atas.


“Saya segera turun ke tingkat bawah dan minta semua ahli keluarga keluar menyelamatkan diri,” ujarnya.


Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Terengganu, Kamerul Bieza Mohamed Kassim 
memberitahu, pihaknya menerima panggilan kebakaran di lokasi kejadian pada pukul 5.08 minit dan tiga buah jentera dengan 18 orang anggota diarahkan ke tempat kejadian.


“Ketika tiba 80 peratus rumah terbabit telah hangus terbakar dan sehingga kini punca masih lagi disiasat dan anggaran kerugian tidak kurang RM100,000,” katanya.


Sementara itu, Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd. Nasir Ibrahim Fikri dan Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Seberang Takir, Ahmad Razif Abdul Rahman turut melawat keluarga itu dan menghulurkan sumbangan.





No comments:

Advertisement