ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Monday, September 12, 2011

Sama-samalah Kita Menghulurkan Bantuan Kepada Anak-anak Yatim Di Rumah Aman !!


Rumah Aman adalah sebuah rumah anak yatim yang terletak di Shah Alam, dengan kemudahan yang lengkap untuk menjaga kanak-kanak lelaki miskin yang menjadi yatim piatu atau daripada keluarga yang memerlukan.
Rumah mula beroperasi pada tahun 2005, dan pada masa ini menempatkan 30 kanak-kanak lelaki umur pelbagai. Di sana, kanak-kanak disediakan dengan pendidikan, makanan, pakaian dan tempat tinggal. Misi mereka adalah mudah - untuk memberikan yang terbaik kepada kanak-kanak, seperti ibu bapa lain untuk anak-anak mereka.  (lihat gambar dibawah)


Kami telah melawat ke Rumah Aman sedikit masa lalu untuk bergaul dengan kanak-kanak lelaki di sana, dan berasa amat seronok melihat betapa gembiranya kanak-kanak lelaki di sana!   (lihat gambar dibawah)


Mari berkenalan dengan Amri, di sebelah kiri. Amri mengalami kecacatan pembelajaran, tetapi dia penuh bertenaga, gembira berbual dengan kami dan muka hairan memandang alat kami. Dia ingin menjadi seorang pemain bola sepak dalam pasukan kebangsaan suatu hari nanti, dan kami tidak ragu-ragu bahawa Rumah Aman akan memberikan dia semua yang dia perlu untuk mencapai impiannya :)  (lihat gambar dibawah)


Kami juga terkejut bagaimana tempat ini dijalankan dengan begitu baik! Bilik-bilik kelas dan bilik rekreasi-stok yang disusun dengan baik dan kemas , dan semua anak lelaki disini diajar untuk membuat katil masing-masing dan membersihkan diri mereka sendiri, jadi ia tidak hairanlah seluruh rumah adalah bersih.  (lihat gambar dibawah)


Ia adalah jelas bahawa Rumah Aman mengambil pendidikan yang sempurna untuk anak-anak dengan sangat serius, melalui papan notis yang dengan bangganya mempamerkan pencapaian kanak-kanak lelaki dalam aktiviti ko-kurikulum di seluruh rumah. (lihat gambar dibawah)


Salah satu perkara yang kami dapati yang paling mengagumkan tentang Rumah Aman adalah hakikat bahawa ia beroperasi semata-mata kepada sumbangan daripada orang ramai, sama ada dalam bentuk tunai atau barangan, dan juga dari zakat dan liliah. Apabila Bekalan isi rumah semakin berkurangan, apa yang perlu mereka lakukan adalah membiarkan orang ramai tahu melalui papan tanda kecil ini di luar rumah, dan orang ramai tidak ragu-ragu untuk memberi apa-apa yang mereka boleh.  (lihat gambar dibawah)


Walaupun mereka telah berusaha yang terbaik untuk mengekalkan kemudahan, ia tidak dapat dielakkan kerana setiap benda akan merosot akibat haus dan lusuh, dan apa yang menyedihkan  adalah mengenai pendawaian elektrik dan sistem pemutus kilat di Rumah Aman. Pendawaian lama dirumah itu sekarang ini agak mudah terganggu dengan gangguan kuasa semasa ribut, dan kilat yang sebelum ini telah menyebabkan kerosakan kepada harta benda didalamnya. Oleh itu, operasi menaik taraf amat diperlukan untuk memastikan keselesaan semua kanak-kanak di sana. 

++-- UNTUK MAKLUMAT LANJUT TENTANG BANTUAN INI SILA KLIK MAKLUMAT 1 dan MAKLUMAT 2 , segala bantuan anda amat lah dihargai, terima kasih :) --++


No comments:

Advertisement