ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Tuesday, January 3, 2012

17 Maut Akibat Minum Arak Beracun !!



HYDERABAD (India): Sekurang-kurangnya 17 orang maut akibat meminum alkohol buatan sendiri yang bertoksik di selatan negara ini, kata pegawai kerajaan, semalam, hanya beberapa minggu selepas insiden sama mengorbankan 170 orang.

Seramai 15 orang mati di sebuah desa di Andhra Pradesh hujung minggu lalu dan dua lagi meninggal dunia semalam, kata pegawai Kementerian Eksais di Hyderabad.


“Semua mangsa adalah buruh. Tiga wanita antara mangsa yang maut,” kata pegawai berkenaan. Kematian terbaru itu berlaku kurang sebulan selepas 170 orang maut akibat meminum minuman alkohol beracun yang sama di Bengal Barat di timur India. Pekerja miskin yang tidak mampu membeli minuman keras berjenama kerap membeli minuman alkohol murah dibuat secara haram.


Dua pegawai kerajaan Andhra Pradesh yang bertanggungjawab mengedarkan alkohol digantung ekoran insiden kematian itu dan sampel minuman keras itu sudah dihantar untuk analisis kimia. Minuman keras itu mungkin dicemari metana, alkohol bertoksik tinggi yang kadangkala digunakan sebagai bahan antibeku atau bahan api tetapi turut ditambah dalam minuman keras buatan sendiri untuk menambahkan kandungan alkohol.


Sekiranya ditelan, ia boleh menyebabkan buta dan kerosakan hati serta membawa maut jika diambil dalam jumlah banyak.


Laporan Organisasi Kesihatan Sedunia pada 2004 menyatakan penyalahgunaan alkohol menjadi satu daripada punca utama kematian lelaki India.





source

No comments:

Advertisement