ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Saturday, November 5, 2011

Tindakan Menendang Buaya Menyelamatkan Nyawanya !!



MENTERI Muda Pendidikan Awal Kanak-kanak dan Pembangunan Keluarga Sarawak, Rosey Yunus (tengah) melawat Johari di Hospital Miri, semalam.
Petani mandi di jeti sungai hampir maut diserang reptilia sepanjang 1.8m



MIRI: Hidup atau mati! Hanya itu berada di fikiran seorang petani ketika dia bergelut mengelak daripada diseret buaya sepanjang 1.8 meter ke dalam Sungai Sibuti dalam kejadian di Kampung Bulau, Bekenu, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 7 malam itu, Johari Simuto, 23, sedang mandi di jeti berdekatan rumahnya sebelum dilibas ekor reptilia ganas itu yang menyebabkan dia terjatuh ke kawasan berselut di tebing sungai.
Buaya dengan anggaran berat 200 kilogram itu menyambar paha kanan dan cuba mengheretnya ke tengah sungai dengan dia terpaksa menendang kepala haiwan itu beberapa kali sebelum dilepaskan.


Johari berkata, dia yang berseorangan ketika kejadian terpaksa bergelut hampir lima minit bagi menyelamatkan nyawanya sebelum berjaya mencapai tiang jeti dan memanjat ke bahagian pelantarnya.


“Saya langsung tidak menyedari ada buaya menghampiri jeti ketika saya sedang mandi, tahu-tahu saya sudah terpelanting jatuh ke tebing sungai akibat dilibas ekor buaya.


“Saya cuba menjerit meminta pertolongan namun tidak berupaya kerana paha kanan terlalu sakit akibat dicengkam gigi buaya dengan fikiran ketika itu hanya mahu naik ke atas jeti saja,” katanya ketika ditemui di Hospital Miri.
Cuaca gelap ketika kejadian dipercayai menjadi punca mengapa kehadiran reptilia berkenaan tidak disedari mangsa dengan dia yang berada dalam keadaan cedera parah diselamatkan penduduk kampung yang turut menghantarnya ke hospital. 



sumber

No comments:

Advertisement