ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Saturday, October 1, 2011

Remaja Mati Selepas Tangan Dipotong !!


Aden - Seorang budak lelaki berusia 15 tahun meninggal dunia di Yaman semalaman selepas militan al-Qaeda terputus tangan kanannya sebagai hukuman kerana didakwa mencuri kabel elektrik, pegawai perubatan.


Tangan Maher Ali telah diputuskan oleh
pedang pada hari Sabtu oleh militan di hadapan berpuluh-puluh penduduk-Jaar, di wilayah bergolak di selatan Abyan, saksi dan medik berkata.


Ali telah "meninggal dunia akibat luka yang dia mengekalkan apabila militan al-Qaeda memotong tangannya, setelah kehilangan" darah terlalu banyak, "pegawai perubatan kepada AFP dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan.


Remaja adalah salah satu daripada dua Yemenis mempunyai tangan mereka terputus oleh militan Qaeda kerana mencuri dalam beberapa hari kebelakangan ini. Kedua, seorang lelaki berusia 26 tahun, telah memotong tangannya pada hari Ahad.


"Mereka membawa tertuduh dengan seorang doktor yang drugged dan memotong tangan kanannya," kata seorang saksi kepada AFP.


Dalam kedua-dua kes, berarak militan anggota badan penduduk Jaar, menunjukkan nasib mereka jika mereka ditangkap mencuri.


Di bawah tafsiran yang sangat ketat undang-undang Islam, mencuri dihukum dengan memotong tangan pencuri.


Sejak bulan Mei, al-Qaeda dikaitkan militan yang dikenali sebagai Penyokong Syariah (Undang-undang Islam) telah mengambil kawalan beberapa bandar di Abyan, termasuk Zinjibar modal wilayah.


Pada 10 September, kerajaan Yaman mengumumkan tenteranya telah kembali menguasai lebih Zinjibar tetapi pegawai kemudian memberitahu AFP bahagian bandar kekal di tangan militan.


Bandar-Jaar kekal di bawah kawalan militan dan penduduk mengatakan terdapat pada masa ini tiada kehadiran kerajaan di bandar ini.

No comments:

Advertisement