ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Tuesday, October 4, 2011

Negara Dikelilingi Air Diisytihar Darurat Kerana Tiada Air !!


Kekurangan air yang kritikal telah memaksa negara kepulauan Pasifik kecil Tuvalu untuk mengisytiharkan darurat.


Naungan British bekas yang digunakan untuk menjadi sebahagian daripada Kepulauan Gilbert dan Ellice, Tuvalu adalah salah satu daripada komuniti yang paling terpencil di dunia. pulau utama Funafuti meliputi hanya 10sq kilometer (26sq km) dan tidak mempunyai bekalan air
semula jadi selain dari hujan. Suatu ejaan yang luar biasa kering telah meninggalkan pulau hampir kehabisan bekalan.


Sebagai pihak berkuasa tempatan (PBT) mengakui semalam bahawa mereka turun ke air dua hari di beberapa bahagian negara, New Zealand pesawat pengangkut tentera udara terbang dengan bekalan segar dan unit penyahgaraman. New Zealand Red Cross juga menyumbang bantuan.


Tuvalu kira-kira pertengahan antara Australia dan Hawaii dan hanya 16ft (5 meter) di atas paras laut pada titik tertinggi. Minggu lepas Palang Merah mengeluarkan laporan yang menyalahkan pola cuaca La NiƱa.


Tetapi masalah ini bukan sesuatu yang terpencil: pada tahun-tahun kebelakangan ini, pulau-pulau telah mengalami kenaikan paras laut yang telah terhakis banyak pantai dan ditambah salination tanah. Bulan lepas, Perdana Menteri Willy Telavi memberi amaran PBB bahawa pemanasan global mengancam kewujudan negara itu.


Apabila ia tidak hujan, penduduk kira-kira 11,000 mengumpul air dari bumbung mereka dan menyimpan di dalam tangki di atas tanah. Apabila sistem penyimpanan habis, mereka memanfaatkan bekalan kecemasan dari kerajaan dan masyarakat tangki.


Dengan walaupun ini berisiko pengeringan, Tuvaluans menghadapi prospek yang sebenar ancaman kepada survival negara mereka. Dengan tiada aliran semula jadi, sungai atau air bawah tanah, tradisi pertanian sara hidup juga telah terancam.


Ketibaan bantuan antarabangsa tidak mungkin untuk menyediakan satu penyelesaian jangka panjang.


Pulau ini mempunyai akal untuk terus hidup masalah, yang tidak hanya alam sekitar. Baru-baru ini suatu kumpulan wang amanah yang ditubuhkan oleh Britain dan beberapa negara-negara lain telah menderita teruk dalam krisis kewangan global.


Salah satu cara untuk mengumpul dana untuk membuat kekurangan itu adalah jualan internet negara yang unik nama akhiran domain. Tv. Tetapi malah ini telah gagal untuk menjadi moneyspinner kerajaan berharap.


Walaupun syarikat California menawarkan bayaran pendahuluan sebanyak $ 50 juta - lebih daripada separuh daripada produk tahunan Tuvalu Dalam Negara Kasar (KDNK) pada bila-bila masa - janji-janji awal bayaran tahunan yang lumayan bagi hak untuk pajakan tv permulaan telah terbukti liar optimis.


Pada hari ini Tuvalu mendapat sebahagian besar daripada pendapatan eksport daripada kopra - dari minyak kelapa yang diekstrak - penjualan lesen menangkap ikan tuna dan setem pos, yang dihargai oleh philatelists.


Tetapi kerajaan mengakui bahawa caj tahunan jauh melebihi pendapatan. Dengan tanah yang miskin dan sedikit dalam cara tanaman, Tuvalu bergantung kepada makanan import mahal yang diproses untuk memberi makan kepada orang ramai. Jika hujan tidak datang tidak lama lagi, ia mungkin perlu mula membayar untuk bekalan air tawar juga.

No comments:

Advertisement