ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Sunday, October 2, 2011

Kejam - AS Membekukan $200M Bantuan Kepada Rakyat Palestin !!


Washington - Key AS penggubal undang-undang menyekat kira-kira $ 200m dalam bantuan Palestin sebagai tindak balas kepada tawaran kenegaraan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) wilayah, pembantu kongres berkata pada hari Sabtu. 



Ahli-ahli Dewan Jawatankuasa Hal Ehwal Luar dan Jawatankuasa Perhubungan Luar Senat telah dibekukan pembiayaan "sehingga isu kenegaraan Palestin diselesaikan", salah seorang daripada pembantu kepada AFP. 


Pakej ekonomi adalah berasingan daripada bantuan keselamatan, yang penggubal undang-undang Amerika Syarikat berkata, akan menjadi tidak produktif untuk menyekat. Mereka takut bahawa pegangan dana tersebut akan melemahkan keupayaan pasukan keselamatan Palestin untuk mengakhiri keganasan anti-Israel. 


Gabungan Israel-sokongan Demokrat dan penggubal undang-undang Republikan konservatif marah dengan tawaran Palestin untuk menjadi ahli Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Kedua-dua Amerika Syarikat dan Israel menegaskan bahawa hanya rundingan terus boleh menghasilkan persetujuan yang membawa kepada kenegaraan Palestin. 


Akibat 


Penggubal undang-undang Amerika Syarikat sebelum ini memberi amaran terhadap tawaran Palestin. 


"Mesti ada akibat tindakan Palestin dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang melemahkan apa-apa harapan untuk keamanan sebenar dan berkekalan," Republikan wakil Ileana Ros-Lehtinen, yang mempengerusikan Jawatankuasa Hal Ehwal Luar House, berkata pada 23 September. 


Wakil Nita Lowey, Demokrat atas pada panel Dewan yang menyelia bantuan asing, memberi amaran bahawa $ 500m tahunan dalam bantuan ekonomi dan keselamatan kepada Pihak Berkuasa Palestin (PA) adalah berisiko. 


Republikan House Pemimpin Majoriti Eric Cantor dan nombor dua House Demokrat, wakil Steny Hoyer, menuduh Presiden Palestin Mahmud Abbas shunning rundingan damai secara langsung dalam menyokong "peperangan diplomatik" terhadap Israel. 


"Kongres tidak akan berdiam diri. AS berkemungkinan akan menimbang semula program bantuan untuk PA dan lain-lain aspek hubungan AS-Palestin perlu rakyat Palestin memilih untuk bergerak ke hadapan dalam meminta undi pada kenegaraan," kata mereka dalam pendapat September bersama 22 artikel di New York Daily News.

No comments:

Advertisement