ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Thursday, September 8, 2011

Ribuan Ikan Talapia Mati Disungai Arau Perlis !!


KANGAR — Ribuan ikan tilapia yang diternak dalam sangkar di Sungai Arau dekat sini ditemui mati oleh para pengusahanya hari ini.
Ikan-ikan yang hampir matang dan boleh dituai dalam tempoh beberapa minggu lagi ditemui terapung di permukaan air oleh lima peserta Program Pembangunan Rakyat Termiskin yang mengusahakan projek itu.
Salah seorang peserta, Mohamad Almi Salleh, 35, menganggarkan kerugian yang mereka alami berikutan kematian ikan-ikan di dalam 27 buah sangkar itu ialah kira-kira RM40,000.
Katanya, beliau tidak tahu mengapa ikan-ikan yang diternak itu mati tetapi tidak menolak kemungkinan ia berpunca daripada pencemaran air sungai itu.
"Saya sedih dengan kematian ikan-ikan yang kami ternak sehingga mengundang kerugian besar,” katanya kepada pemberita, semasa meninjau Sungai Arau hari ini.
Menurut Mohamad Almi, mereka mengusahakan projek itu sejak tiga tahun lalu dan sebelum ini, mereka menghadapi kerugian akibat pencemaran sungai dan banjir.
Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani Perlis, Sabry Ahmad yang turut melakukan tinjauan di projek ternakan itu berkata, kerajaan negeri akan cuba membantu para pengusaha memulihkan kegiatan ternakan itu.
Menurutnya, projek di bawah program Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) itu diwujudkan sejak tiga tahun lalu bagi membantu meningkatkan taraf hidup para peserta yang merupakan rakyat termiskin di kawasan itu.
Para peserta menuai hasil ternakan itu antara tiga dan enam bulan sekali bergantung kepada permintaan dan saiz ikan yang diperlukan.
Turut berada di kawasan ternakan ikan itu ialah Pengarah Jabatan Alam Sekitar Perlis, Marzuki Mokhtar dan para pegawai Jabatan Perikanan Perlis.


1 comment:

Mohd Firdaus said...

ish3..mmg rugi btl la kalau jd cmni...



new entry: Review Perodua Myvi Extreme 1.5 2011

Advertisement