ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Tuesday, September 27, 2011

Manusia Pertama Mencipta Gunung Tinggi Mencapai 2000Meter !!



Idea ini mungkin telah bermula sebagai kata-kata lidah dalam pipi oleh kolumnis akhbar, tetapi kini arkitek, jurutera, firma pembinaan dan pelabur memberi pertimbangan serius untuk membina gunung setinggi 2,000 meter buatan di Belanda.



Dalam kertas De Media harian Belanda, bekas atlet Thijs Zonneveld berjenaka bahawa rakan senegaranya perlu membina gunung mereka sendiri lengkap dengan cerun pergunungan, padang rumput dan kampung-kampung di dataran yang terkenal rata Belanda (titik tertinggi hanya 323m di atas paras laut).


Tetapi hari kolum beliau pergi hidup, Zonneveld menerima tindak balas yang serius daripada pakar-pakar yang telah pun memikirkan konsep. "Ia membuat saya sedar saya bukan satu-satunya yang hendak mempunyai idea bahawa," Zonneveld kepada Reuters.


Kini, idea beliau telah snowballed - Ski Persatuan Belanda, Belanda pendakian dan Gunung Persatuan dan Royal Dutch Kesatuan Berbasikal telah menunjukkan sokongan mereka, Hoffers firma arkitek dan Kruger telah disediakan pelan untuk gunung dan kumpulan kerja telah dipasang untuk menilai kemungkinan.


Projek ini sementara yang dinamakan "Die Berg Komt Er", ("Gunung Datang"), Yahoo News laporan, dan nampaknya akan mengambil 30 tahun dan di mana-mana antara £ 40bn dan £ 270bn untuk membina. Setelah selesai, puncak raksasa hijau boleh menyembunyikan kolam renang, pawagam, kemudahan sukan dan bekalan air sendiri.


Ia satu idea yang berani, tetapi Zonneveld menegaskan bahawa pelan itu adalah serius: "Semua jenis syarikat-syarikat besar kini telah melangkah masuk, majlis perbandaran pelbagai dan pelabur berminat."


Ia bukan buatan manusia yang pertama gunung yang akan dicadangkan. Pada tahun 2009, Jerman arkitek Jakob Tigges mahu untuk membina sebuah gunung 1000 meter tinggi di lapangan terbang disused di Berlin. Sebagai cabaran yang ditetapkan dalam, Tigges telah diselesaikan gara-gara 60 meter.

No comments:

Advertisement