ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Sunday, September 4, 2011

Kisah Misteri Hanako San Disebalik Tandas !!




Ia agak kurang selesa bagi sekolah yang mempunyai sebuah tandas yang diduduki oleh seorang gadis misteri untuk selama-lamanya , yang dikenali sebagai "Toire no Hanako-san" ("Tandas Hanako"). 



Dia sering dijumpai di dalam tandas di tingkat tiga -- biasanya di tandas perempuan -- 
tetapi ia berbeza di setiap sekolah yang berbeza. Paras fizikalnya juga berbeza, tetapi dia biasanya berambut pendek dan memakai skirt merah.....




Tingkah laku Hanako-san juga berbeza-beza mengikut lokasi, 
tetapi dalam kebanyakan kes,jasadnya bersembunyi di dalam sebuah bilik air sehingga seorang pelajar memberanikan diri untuk membangkitkan kemarahannya. 


Hanako-san boleh menjelmakan diri dengan mengetuk pintunya (biasanya sebanyak tiga kali), dan panggil namanya , dan bertanya satu soalan tertentu. Soalan paling biasa ditanya Ialah "awak ke??, Hanako-san?" Jika Hanako-san memang hadir, dia berkata dengan satu suara yang lemah, "Ya, saya di sini." 


Beberapa cerita mendakwa pada ketika itu kebanyakan orang cukup berani untuk membuka pintu dan disambut oleh seorang budak perempuan berskirt merah lalu ditarik masuk ke dalam tandas. 


Butiran tentang asal usul Hanako-san adalah pudar. 
Walaupun dia menjadi satu fenomena nasional dalam tahun 1980s, terdapat spekulasi yang dia telah wujud sejak 1950-an. 


Terdapat beberapa cerita mendakwa dia adalah hantu dimana ketika era perang dunia ke 2 yang telah meninggal dalam satu pengeboman di sekolah itu ketika dia sedang bermain nyorok-nyorok. 


Kisah-kisah lain mendakwa dia roh seorang anak gadis yang gelisah yang telah bertemu ajalnya di tangan pendera atau ibu bapa yang kurang siuman atau seorang lelaki asing yang miang, menurut beberapa cerita yang telah menemuinya bersembunyi dalam bilik air. 


Dalam beberapa kes lain, dia seorang bekas pelajar yang malang mati di sekolah itu (cerita dari pentadbir Fukushima, misalnya, mendakwa dia seorang gadis yang jatuh daripada tingkap perpustakaan). 


Beberapa versi legenda Hanako-san telah timbul sepanjang masa. Di sini ialah beberapa daripada kepelbagaianya:


- Menurut satu legenda pentadbir Yamagata, sesuatu pekara yang menakutkan akan menimpa anda jika Hanako-san bercakap kepada anda dengan suara yang garau. Satu lagi legenda dari tuntutan-tuntutan pentadbir Yamagata mengatakan bahawa Hanako-san sebenarnya adalah seekor cicak sepanjang 3 meter berkepala 3 yang menggunakan suara seorang budak perempuan untuk menarik mangsa.


- Di sebuah sekolah dalam sebuah bandar Kurosawajiri (Pentadbir Iwate), ia dikatakan bahawa ,satu tangan putih yang besar muncul dari satu lubang lantai bilik air ketiga jika anda berkata "Hanako-san ketiga".


- Dalam bilik air budak lelaki di sebuah sekolah di Yokohama (Kanagawa prefecture), ia dikatakan satu tangan berdarah akan muncul dari tandas (mungkin sebuah tandas lama) jika anda berjalan di sekitarnya tiga kali ketika memanggil nama Hanako-san.


- Cerita-cerita lain turut di sebarkan yang dipanggil "hingus Hanako" yang boleh menjangkiti sesiapa yang mengorek lutut mereka di taman permainan. Tetapi laporan mengatakan bahawa jangkitan itu disebabkan cendawan kecil. 




Dalam kebanyakan bahagian, Hanako-san tidak berbahaya dan boleh dielakkan hanya dengan jauhi dari tempatnya. Tetapi jika anda mahu menghalaunya, cuba paparkanya dengan kertas peperiksaan markah penuh. Beberapa legenda mendakwa gred yang baik membuatkanya hilang tanpa dikesan. 






** sumber



No comments:

Advertisement