ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Friday, September 30, 2011

[informasi] Hasilkan Minyak Hanya Dari Udara !!



Dresden, Jerman (CNN) - Bukankah lebih hebat jika anda hanya akan dapat merampas karbon dioksida dari udara dan menghidupkan kembali ke dalam bahan api?
Menurut Jerman tenaga boleh diperbaharui berasaskan Sunfire start-up, anda boleh.



"Sebenarnya, idea tersebut telah wujud sejak sekurang-kurangnya 70-an," kata Christian von Olshausen, Ketua Pegawai Teknologi syarikat. Tetapi proses itu mahal. "Selagi sebagai bahan api fosil telah murah dan mudah diperolehi, tidak ada permintaan yang mencukupi," tambah beliau.


- Dengan stok terbatas di dunia minyak mentah yang semakin berkurang, dan di tengah-tengah tekanan untuk mengurangkan karbon dioksida global (C02) pelepasan - idea untuk mengubah orang-orang karbon sangat kembali ke dalam apa yang Olshausen panggilan "bahan api sintetik" menjadi lebih kewangan yang berdaya maju .


"Pembakaran bahan api sintetik tidak meningkatkan amaun C02 dalam suasana," jelas beliau. "Ini kerana karbon yang terus dikitar semula."


Bahan api tiruan boleh datang dalam bentuk segala-galanya dari diesel petrol membesar. Tetapi manakala proses ini adalah mudah dalam teori (lihat factbox), ia adalah dikawal dalam amalan - menuntut suhu ultra tinggi yang Kokok elektrik.


"Operasi ini hanya praktikal sekarang bahawa kita mempunyai sumber elektrik yang boleh diperbaharui yang agak murah kepada kuasa ia," kata Olshausen.


Menggunakan elektrik konvensional tidak pernah menjadi pilihan, beliau menambah, selepas semua "apa gunanya untuk mengubah karbon ke dalam bahan api jika tenaga elektrik yang anda gunakan untuk melakukannya membakar karbon sehingga lebih daripada apa yang anda bermula dengan?"


Tetapi ini memaparkan fakta yang tidak selesa: Sunfire bahan api sintetik mengandungi hanya 70% daripada tenaga yang masuk ke dalam membuatnya, sebagai haba hilang semasa proses tersebut.
Jadi, mengapa membazirkan hard-won hijau elektrik untuk menghasilkan petrol lama?
Dr Jeff Hardy adalah ketua Negara UK Rangkaian Penyelidikan Tenaga (NERN). 


Beliau berkata bahawa, manakala semua usaha-usaha perlu dibuat untuk mengurangkan kebergantungan kepada bahan api cecair, ia tidak boleh mungkin bagi sesetengah industri:


"Perkara dengan bahan api adalah bahawa ia menawarkan kepadatan storan tenaga yang sangat tinggi ... untuk kawasan-kawasan seperti penerbangan jarak jauh, ia sukar untuk melihat apa yang boleh menggantikannya."


Menurut CIA World Factbook, penggunaan minyak global pada masa ini kira-kira 30 bilion tong setahun. Mata Hardy bahawa, walaupun kita mengurangkan dahaga kami untuk bahan api fosil untuk hanya satu atau dua peratus daripada angka ini lebih abad yang akan datang, kita mungkin masih memerlukan berjuta-juta tong untuk hal-hal seperti penerbangan komersial yang tidak dapat untuk menggunakan elektrik bagi kuasa.


Mungkinkah bahan api tiruan benar-benar plug jurang itu? Pada masa ini, Sunfire bergerak keluar dari makmal dan bercakap dengan kereta dan pembuat pesawat dengan harapan meningkatkan pengeluaran bahan api untuk skala industri. Mereka mensasarkan pengeluaran mencecah satu tong sehari dalam tempoh beberapa tahun akan datang.


Jika ia tidak berbunyi seperti banyak, kerana ia tidak.


"Ini akan menjadi satu proses yang panjang," mengakui Olshausen. "Saya hendak menganggarkan bahawa ia akan mengambil masa antara 1-2 dekad sebelum kita boleh menggantikan peratus satu angka permintaan semasa (bahan api)."


Masalahnya, beliau berkata, adalah membangunkan bahan-bahan yang boleh menentang luar biasa suhu tinggi untuk jangka masa yang panjang tanpa menjatuhkan maruah.


"Tetapi kita akan melakukannya," menegaskan Olshausen. "Banyak inovasi dalam abad yang lalu, seperti kereta atau komputer, telah mengatasi halangan termodinamik yang seolah-olah mustahil."


Jurutera Swiss Dominique Kronenberg pastinya berharap bahawa syarikat-syarikat seperti Sunfire akan berjaya dalam jangka masa panjang. Beliau adalah Ketua Pegawai Operasi Climeworks, sebuah syarikat yang mengkhusus dalam menangkap karbon dari udara.


"Persoalannya, apa yang kita lakukan dengan karbon sekali kami ada?" dia bertanya. "Pada masa ini, pasaran utama agak khusus - hal-hal seperti minuman berkarbonat bergas, sistem penyejukan komputer dan rumah hijau industri."


Ia tidak mengejutkan bahawa Kronenberg dan pasukannya telah bekerja dengan Sunfire untuk daging daripada logistik perkongsian masa depan. Potensi pasaran, beliau berkata, adalah besar dan jauh lebih menguntungkan daripada menyimpan karbon bawah tanah, yang pasti. "

No comments:

Advertisement