ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Tuesday, September 13, 2011

3 Lelaki KASANOVA (kaki belit) Nigeria Dicekup Perdaya Wanita !!



KUALA LUMPUR 12 Sept. - Tiga 'kasanova' warga Nigeria yang aktif memperdayakan wanita melalui cinta siber berjaya dicekup polis baru-baru ini, setelah mereka termakan 'umpan' yang dipasang oleh seorang penyiasat peribadi wanita dari Australia.



Ketiga-tiga suspek sebelum ini, pernah memperdayakan seorang wanita warga Australia dikenali sebagai Rosalie sehingga mangsa mengalami kerugian apabila sanggup menyerahkan wang kepada 'kekasih' yang dikenali melalui alam siber itu.


Mangsa yang berasa tertipu kemudian mengupah seorang penyiasat peribadi di negaranya untuk menjejaki kumpulan penjenayah berkenaan.


Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Izany Abdul Ghany berkata, hasil maklumat diberikan oleh Rosalie, penyiasat peribadi wanita berusia 28 tahun itu mula menjejaki suspek yang akhirnya dikesan berada di Malaysia pada Julai lalu.


Beliau berkata, penyiasat wanita terbabit berpura-pura berkenalan dengan suspek yang menggunakan nama samaran Benjamin Walthal melalui e-mel.


"Sepanjang sebulan tempoh perkenalan, suspek sempat meminta wanita itu memasukkan wang melalui Western Union sebanyak 5,000 Australia dolar (AU$) atau RM15,633.


"Suspek memberi alasan wang itu mahu digunakan bagi membayar cukai pelepasan wang pendapatannya bekerja di Malaysia sebanyak AU$1 juta (RM3.1 juta)," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.


Beliau berkata, penyiasat wanita yang menggunakan nama samaran Amber Batlett itu berpura-pura bersetuju membantu suspek dengan mengarahkan seorang detektifnya mengirim wang AU$760 (RM2,430) kepada suspek melalui Western Union di Melbourne, Australia.


Beliau berkata, selepas kiriman wang pertama itu, suspek yang menyangka mangsa sudah terjerat sekali lagi meminta wanita itu memasukkan wang AU$20,000 (RM62,441) dengan alasan mahu membayar hotel dan yuran sebuah bank yang digunakan bagi memasukkan wang di sini.


Katanya, kali ini, penyiasat wanita itu tidak memenuhi permintaan suspek tetapi berjanji akan menyerahkan wang tersebut secara tunai apabila dia datang ke Malaysia pada Jumaat lalu.


"Penyiasat wanita terbabit kemudian datang ke ibu negara dan membuat laporan polis sebelum bekerjasama memerangkap kumpulan sindiket berkenaan.


"Dia seterusnya mengatur pertemuan dengan suspek di KL Sentral di sini dengan membawa bersama sepasukan anggota polis sehingga akhirnya membawa kepada penahanan dua lelaki Nigeria dan seorang remaja tempatan peminta sedekah berusia 17 tahun yang diupah sebagai orang tengah mengambil wang dari wanita tersebut," katanya.


Menurut Izany, hasil siasatan lanjut terhadap dua lelaki Nigeria itu, polis memberkas seorang lagi rakan senegara mereka yang merupakan suspek utama di Pusat Beli-belah Alamanda, Putrajaya, pada hari sama.


Katanya, siasatan mendapati suspek utama berkahwin dengan wanita tempatan dan keempat-empat suspek berusia 17 hingga 41 tahun kini direman di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan.




1 comment:

Syaffroni Affandy Safar said...

x abis2 kes org Afrika nih ... nak sebut N**** takut dituduh rasis plak ... yang hairan tu kenapa la ada wanita Malaysia terpikat ngan dorang ni ... Hairan2

Advertisement