ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Thursday, July 7, 2011

BIR HALAL SAH ADA ALKOHOL....!!!!!!


(jangan lupa untuk like page mambang diFaceBook : Page Mambang)



IPOH: Beberapa sampel minuman ‘bir halal’ dari Timur Tengah yang dihantar untuk ujian makmal kimia beberapa minggu lalu disahkan mempunyai kandungan alkohol di dalamnya.


Sumber berkata, ujian terperinci oleh Jabatan Kimia Malaysia terhadap sampel dihantar pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), menemui kandungan alkohol pada sebahagian sampel botol minuman diuji.


Menurutnya, kedua-dua pihak sebelum ini menghantar sampel empat jenama berlainan minuman bikarbonat diimport dari beberapa negara Timur Tengah susulan kekeliruan pengguna Islam terhadap kandungannya.

Difahamkan, laporan ujian kimia itu sudah diserahkan KPDNKK kepada Jakim baru-baru ini bagi membolehkan tindakan lanjut diambil oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.


Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang dihubungi wartawan Harian Metro semalam berkata, keputusan status sebenar minuman itu sama ada halal atau tidak akan diketahui tidak lama lagi.


“Tunggu, insya-Allah kita akan tahu keputusannya tidak lama lagi termasuk dari Majlis Fatwa,” katanya.

Sehubungan itu, Jamil Khir menasihatkan pengguna supaya sabar menunggu keputusan Jakim dan pada masa sama tidak terburu-buru minum bir didakwa halal.


Sementara itu, jurucakap KPDNKK yang dihubungi berkata, pihaknya sudah menghantar laporan penuh kepada pihak Jakim berhubung isu minuman ‘bir halal’ berkenaan.


“Kini terserah kepada pihak Jakim untuk menentukan tindakan selanjutnya selain memberi penjelasan kepada pengguna,” katanya.


Anak syarikat Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Unipeq sebelum ini menafikan pernah mengesahkan status halal produk bir halal seperti didakwa pengeluar produk itu pada 16 Jun lalu.


Ketua Pegawai Eksekutif Unipeq, Dr Siti Noorbaiyah Abdul Malek, dalam kenyataan balas 23 Jun lalu berkata, syarikat itu hanya mengeluarkan sijil analisis yang menunjukkan kandungan kompaun yang diuji dan bukannya status halal.


Difahamkan Jakim akan memutuskan status minuman jenama Barbican yang didakwa sebagai ‘bir halal’ selepas Majlis Fatwa Kebangsaan mengadakan perbincangan mengenainya.


Sementara itu, Ketua Penolong Pengarah Kanan Bahagian Hab Halal Jakim, Hakimah Mohd Yusoff berkata, perkara itu perlu dilihat secara holistik sebelum keputusan akhir diumumkan.


“Berdasarkan perbincangan yang kita buat dengan pihak pengedar minuman itu, kita hanya mendengar penerangan mengenai mereka berhubung kaedah pembuatan serta bahan-bahan yang digunakan dalam penghasilan bir itu.


“Setakat ini, kami tidak dapat memutuskan status halal produk berkenaan. Kita perlu tunggu Majlis Fatwa Kebangsaan bermesyuarat mengenainya,” katanya.


Isu ‘bir halal’ itu timbul selepas Jabatan Agama Johor (JAJ) mendedahkan ada produk minuman yang terkenal dari negara Arab mempunyai kandungan alkohol 0.5 peratus, iaitu melebihi had 0.01 peratus yang ditetapkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.

(jangan lupa untuk like page mambang diFaceBook : Page Mambang)

* name pun bir....x kan la halal xD kehkehkehhh....



** sumber : disini


No comments:

Advertisement