ADVERTISEMENT

Terbaru Disini :

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Thursday, June 16, 2011

STATISTIK PERMOHONAN UNTUK MURTAD DIMALAYSIA . . ! ! !








[MK] Mahkamah Syariah menerima 863 kes permohonan untuk menukar status agama Islam dari tahun 2000 hingga 2010, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Beliau menjawap soalan lisan daripada Er Teck Hwa (DAP-Bakri) yang meminta perdana menteri menyatakan jumlah permohonan murtad bagi penganut Islam dan berapakah jumlah yang diluluskan mengikut negeri sepanjang sedekad yang lalu.

Er juga memohon penjelasan kerajaan mengenai cara-cara yang diambil bagi menangani kes-kes gejala murtad itu.

Jamil dalam jawapannya berkata mengikut perangkaan yang dibekalkan kepada kementeriannya menunjukkan sejumlah 168 orang yang memohon untuk meninggalkan agama Islam diluluskan.

Bagaimanapun perangkaan yang dibekalkan kepada Dewan Rakyat itu tidak selaras dengan jumlah yang dikira.

Mengikut kiraan Malaysiakini, jumlah permohonan untuk murtad adalah 686 manakala permohonan yang diluluskan pula adalah 135 orang.
Mengikut data yang dibekalkan, jumlah tertinggi yang diluluskan adalah dari Sabah iaitu seramai 67 orang dan diikuti dari Negeri Sembilan dengan 33 orang.

Jumlah permohonan untuk meninggalkan Islam yang terbesar adalah di Sabah - 238, Negeri Sembilan - 172, Selangor - 99 dan Perak - 47.

Tiada permohonan murtad dicatatkan di Kelantan.

"Dalam menangani gejala murtad, Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) sentiasa melasanakan program dan aktiviti bagi mengelakkan berlakunya gejala ini terutamnya di kalangan saudara-saudara baru.

"Antara program dan aktiviti yang dilaksanakan adalah seperti khidmat nasihat; ziarah dan lawatan ke rumah; aktivitiaktiviti pengukuhan agama; kelas pengajian agam; dan sokongan Baitulmal," kata Jamil.

P/s: Kita biasa mendengar pengakuan atau maklumat daripada bekas penganut agama lain atau orang yang insaf selepas murtad bahawa ribuan umat Islam di negara ini telah murtad atau mengemukakan permohonan untuk murtad. Saya tidak mahu mengulas lanjut kerana tidak mempunyai data atau maklumat lanjut tentang hal ini. Cuma apabila menteri berkenaan mengemukakan angka 832 orang yang memohon untuk murtad dalam tempoh 10 tahun, saya agak curiga dengan angka itu. Saya betul-betul curiga dengan angka sekecil itu!!!

Adakah kerajaan menyembunyikan angka sebenar?



*ape2 pun respek kt negeri kelantan :)


**post ini dikreditkan kepada : sumber asal

2 comments:

taoslayerz said...

pergh..ape nk jadi dunia skunk nieh..semakin ramai yg reg for murtad nieh mesti ade arg yg cucuk2 utk suh murtad... nie msti pasal mak cik toh

Aziemah Gekozen said...

Salam...

erm..tumpang lalu. hehehe. ada org penah bgtau kat sy, kalau ada org bg emel atau apa2lah yg bgtau fakta ttg org murtad sampai beribu2, kalau boleh jgn percaya sbb kdg2 golongan ni saje nak menakut-nakutkan kita. xtaulah apa motifnya.

mungkin org yg rasa nak murtad tu akan rasa lg yakin nak keluar agama sbb ramai yg dah buat macam tu (w/pun mungkin sebenarnya takdelah ramai sgt)..logik tak? apa2 pun, sama2lah kita berdoa semoga sentiasa diberi hidayah.

Advertisement