ADVERTISEMENT

Powered By Blogger

Lain-lain Cerita Yang Menarik

Friday, September 30, 2011

China Mengambil Tindakan Keras Terhadap Semua Pembuat iPhone Palsu !!



Polis Cina di Shanghai telah menahan lima orang untuk membuat dan menjual versi palsu Apple iPhone Inc, sebuah akhbar tempatan melaporkan pada hari Khamis.


Polis berkata, mereka yang ditahan adalah sebahagian
geng tersusun yang membeli komponen untuk telefon dari Guangdong di selatan China dan dipasang mereka di pangsapuri yang disewa di Shanghai, Shanghai Daily said.


Kira-kira 200 iPhone palsu yang ditemui semasa tindakan keras.


Kos untuk membuat satu bawah palsu, yang menggunakan beberapa bahagian yang tulen, adalah lebih kurang 2,000 yuan ($ 313). Ia telah dijual di pasaran yang tidak dibenarkan dan di Internet bagi sekitar 4,000 yuan, hanya beberapa ratus yuan yang lebih murah daripada iPhone sebenar, akhbar tersebut.


IPhone palsu mempunyai fungsi yang sama seperti yang tulen tetapi mempunyai jangka hayat bateri yang lebih singkat, ia memetik polis sebagai berkata.


"Ia benar-benar sukar bagi pelanggan untuk membezakan yang palsu dari orang-orang yang tulen," seorang pegawai dipetik sebagai berkata.


Pegawai dari Apple tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen.


China telah berkali-kali mengkritik meluas pelanggaran hak harta intelek, tetapi cetak rompak barang-barang dari jenama mahal jam tangan, beg dan perisian komputer boleh mudah didapati di kedai-kedai.


Pelbagai versi cetak rompak dari iPhone juga boleh mudah didapati. "HiPhone 5" telefon, yang berdasarkan pada imej yang bocor-lagi-kepada yang akan dilancarkan bawah 5, sedang dijual di pasaran dan di Internet.


Suatu blogger Amerika mencetuskan ribut media pada bulan Julai selepas beliau Hantar gambar Store Apple rumit palsu di Kunming, menjual tulen jika iPhone yang tidak dibenarkan, Macbooks dan Apple produk lain yang amat popular.


Apple, yang dijangka untuk melancarkan versi terbaru telefon pintar iPhone 5 dalam masa beberapa bulan, menjual rekod 20,34 juta iPhone di seluruh dunia pada suku yang lepas, walaupun model terbaru berbanding tahun lama.

No comments:

Advertisement